Daglig trivsel

Søndermarkskolens medarbejdere, elever og forældre trives i et forpligtende fællesskab, hvor vi behandler hinanden med respekt.

Individuelt plan

Handlinger der skal understøtte trivselspolitikken på individuelt plan

• Skole-hjemsamtaler med udgangspunkt i individuelle elevbeskrivelser/handleplaner. Der arbejdes en skabelon.
  • Fokus på sprog, kommunikation og omgangstone
  • Kost, herunder skolebodens kosttilbud
  • Eleverne møder mætte, friske og veludhvilede.
  • Indsigt i egne muligheder for at gøre sig gældende i samfundet via demokrati og ansvarlighed
  • Optimale muligheder for børn med særlige behov – skolen har veluddannede medarbejdere og materiel inden for specialområdet.

Sociale handleplaner

Lærer/pædagogteamet udformer en social handleplan omkring den enkelte klasse/årgang med udgangspunkt i den årlige nationale trivselsundersøgelse.

Til opfyldelse af målene vil det være relevant at inddrage forskellige redskaber og litteratur til social træning. Som eksempler herpå kan nævnes Trin for trin, Inkluderingshåndbogen, Elevernes alsidige personlige udvikling – Faghæfte 24, Mobbenøglen og Ha’ det godt i skolen (DCUM).

• Venskabsklasser: Hvert år etableres venskabsklasser, således at en ”stor” klasse er tilknyttet og hjælper de ”små”.
  • Legepatrulje: Elever fra 5. årgang afvikler dagligt i 12 pausen legearrangementer for og med de mindre elever.
  • Der udarbejdes klasse/samværsregler i de enkelte klasser.