Mobiltelefoner

Princip for brug af mobiltelefoner, smartwatch m.m.

De er centrale både i vores daglige sociale relationer og som et effektivt og fleksibelt kommunikations- og læringsredskab.
På den anden side kan brugen af mobiltelefoner og andre elektroniske medier – herunder smartwatch skabe et mentalt ”fravær” fra undervisningen og samværet på skolen, forstyrre skolegangen mv.

For at kunne håndtere både fordele og ulemper ved mobiltelefoner og lignende, gælder følgende principper:

• Mobiltelefoner, smartwatch og lignende må som udgangspunkt ikke bruges eller forstyrre, når der er undervisning, i pauserne og i SFO-tiden.
  • Mobiltelefonen må bruges i undervisningen efter lærerens og pædagogens anvisninger.
  • Ved enhver form for uhensigtsmæssig brug såsom kontakt til forældre, fotografering m.m. kontaktes forældrene. Mobiltelefonen, smartwatch mv. kan blive inddraget og kan i så fald ved skoledagens afslutning afhentes på kontoret. Skolen afgør til en hver tid, om der er tale om hensigtsmæssig brug eller ej.

Et ønske om eller et behov for at komme i kontakt med sit barn i skoletiden skal altid gå via lærerne/pædagogen eller skolens kontor. Derfor henstiller vi til, at forældre ikke kontakter deres børn direkte i skoletiden eller omvendt. Det skaber bekymring hos både barnet og den voksne, og stiller alle i en prekær og/eller svær situation.